Mısır’da bulunan, dua ve büyüler serisini açığa vuran “Ritüel Gücün Mısır El Kitabı” araştırmacılar tarafından deşifre edildi. Aşk büyülerini, şeytan çıkarmaları ve kara sarılık (ölümcül enfeksiyon taşıyan) için tedaviyi içeren, Kıpti dilinde (Eski Mısır dili) 20 sayfalık görselli kodeks, yaklaşık bin 300 yıllık bir geçmişe sahip.
Araştırmacılar tarafından “Ritüel Gücün El Kitabı” şeklinde adlandırılan kitap bugün hâlâ görülen ve ölümcül derecede tehlike yaratabilecek bir bakteriyel enfeksiyon olan “kara sarılık” tedavisinin, aşk büyülerinin ve şeytan çıkarmaların nasıl gerçekleştirildiği bilgisini okuyuculara veriyor.
Kitap; eski bir Mısır dili olan Kıpti dilinde yaklaşık bin 300 yıl önce parşömen kağıtlarına yazılıp araştırmacılar tarafından kodeks olarak bilinen bir kitapta toplandı. Ritüel Gücün Kıpti El Kitabı’ndaki (Brepols, 2014) profesörler, Avustralya Macquarie Üniversitesi’ndeki Malcolm Choat ve Sidney Üniversitesi’ndeki Iain Gardner, kitaplarında “Ritüel uygulayıcının el kitabını kapsayan bu kitabın tamamı 20 sayfalık parşömen kodekstir” şeklinde açıklıyorlar.
Eski kitabın “güç sözcükleri ve çizimlerle doruğa ulaşan uzun büyü hikâyeleri ile başladığını’’ yazan araştırmacılar, “aşkta ve işte başarı getirmesi için ruhlarla iletişime geçmek ya da farklı rahatsızlıkları tedavi etmek için büyüler ya da birçok sayıda buyruk” içerdiğini belirtiyorlar. Örneğin, kitap birine boyun eğdirmek için iki çivinin üzerine büyülü sözler söylemenizi ve o kişinin kapısının sağ ve sol tarafına bu çivileri çakmanız talimatını veriyor.
Hristiyanlardaki kodeks algısı
Araştırmacılar, kodeksin 7’nci ya da 8’inci yüzyıllara ait olabileceğine inanıyorlar. O dönem birçok Mısırlı Hristiyan olduğu için kodeks İsa ile ilgili referans sunan birçok duayı içinde barındırıyor. Bu dualardan bir kısmı bazen “Hristiyanlar” olarak adlandırılan bir grup ile ilişkilendirilmiş görünüyor. “Seth“, Hristiyanlığınn bir kolu olarak gözüken, Adem ve Havva peygamberlerin üçüncü oğlu Şit‘in isminden geliyor. Bu grup Mısır’da ilk yüzyıllarda Şit’in taraftarlarınca oluşturulmuştur. Yeni deşifre edilen kodeks yazınlarından birinde bir duada şu söylem geçmektedir: “Şit, Şit, yaşasın Hristiyanlık.” [Kutsal Toprak: 7 Arkeolojik Bulgu]
Araştırmacıların söylediğine göre kodeksin açılışı, kimliği sır tutulan, “Baktiotha” isimli kutsal figüre atıfta bulunur ve der ki, “Sana teşekkürlerimi sunuyorum ve seni ziyaret ediyorum. Baktiotha; sen güvenilir olansın, 49 farklı canlının da üstünde bir kralsın.” Choat ve Gardner, kodeksle ilgili araştırmalarının bulunduğu kitap basılmadan bir konferansta, “Baktiotha çelişkili duygular taşıyan bir figürdü. Büyük bir güçtü ve materyalist dünyada güçlerin kural kural koyucusuydu” şeklinde belirttiler.
Bahsi geçen kodekste, Hristiyan ve Ortodoks dualarının bir arada olması, tüm Hristiyan dualarının büyülü metinlerden alınmasından önce yazılması, kodeksin bir geçiş belgesi olma ihtimali işaret ediliyor. Yeni deşifre edilen kodeksin diğer metinlere benzediğini fakat daha çok Ortodoks Hristiyanlarından bilgiler taşıdığını ve birkaç özelliğinin sadece Şit dönemine ait olmasına dikkat çekiliyor.
Araştırmacılara göre, kodeksteki dualar ve büyüler “Ritüel gücün tek bir aracı” olması için birleştirildi.
Peki, bu kodeksi kimler kullanmış olabilir?
Bu kodeksi kullananların kimliği bir gizem. Kodeksin kullanıcısı mutlaka bir keşiş ya da rahip olmayabilir. Choat’a göre ritüel uygulayıcıları, keşişlerin ve rahiplerin dışındaki topluluklardı. Kim oldukları insanların “büyücü” diye etiketlemesine karşın gizli tutulmuştur. Kodekste kullanılan dilin bu kodeksi yazanın bir erkek olduğunu akla getiriyor ama yine de metinleri kadın bir ritüel uygulayıcısının kullanmadığı anlamına da gelmiyor, diyor Choat.
Kodeksin aslına ilişkin
Kodeksin asıl hali de bir sır aslında. Macquarie Üniversitesi 1981’lerde Viyana’daki bir antikacı olan Michael Fackelmann’dan almıştır. Choat mailinde “70’lerde ve 80’lerin başında, Macquarie Üniversitesi’nin (dünyadaki diğer koleksiyoncular gibi) Michael Fackelmann’dan papirüs aldığını” belirtmiştir.
Fakat, Fackelmann’ın kodeksi aldığı yer de bilinmiyor. Yazı stili, kodeksin Yukarı Mısır’dan olabileceği izlenimini veriyor. Yukarı Mısır’daki eski bir şehir olan ve Choat ile Gardner’in kitaplarında yazdığı Ashmunein/Hermopolis yakınlardaki bir şehir olma ihtimali var. Kodeks şu anda, Sidney’de Macquarie Üniversitesi, Eski Kültürler Müzesi’nde bulunmaktadır.